ZERO Motorcycles staat bekend om krachtige, volledig elektrische motorfietsen met directe acceleratie, hoog koppel en relatief laag onderhoud vergeleken met klassieke verbrandingsmotoren. Toch vraagt een elektrische motor specifieke zorg om prestaties, comfort en veiligheid te behouden.
Over ZERO Motorcycles
ZERO Motorcycles is een Amerikaanse fabrikant van 100% elektrische motorfietsen, van high-power street- en tourmodellen tot lichte off-road en urban-bikes.
Onze aanpak per modeltype
High-Power Motorfietsen
Dit zijn de grotere elektrische modellen zoals de DSR/X, SR/S, SR/F, DSR, DS en vergelijkbare high-performance motoren.
Krachtige motoren met geavanceerde motorcontroller en regeneratieve remmen.
Uitgebreide elektronica en rijmodi voor sportieve of tourritten.
Geavanceerde batterij- en MBB-systemen die periodiek gecontroleerd moeten worden volgens de fabrikant.
Vanwege de complexiteit raden wij aan deze modellen minstens éénmaal per jaar of elke ±10.000 km door onze werkplaats te laten controleren — of volgens de onderhoudstabel uit de handleiding.
Lichte Offroad & Urban Bikes
Modellen zoals de FX, FXS, XE en andere lichtere of off-road bikes vragen een iets andere onderhoud-focus:
Eenvoudiger mechanische opbouw met focus op chassis en remmen.
Belangrijk: controle van batterij, controller en remmen na intensief off-road gebruik.
Regelmatige banden- en kettingspanning (indien van toepassing, bij sommige modellen).
Wij adviseren ook voor deze modellen een jaarlijkse check-up of bij intensief gebruik eerder, vooral vóór een seizoen met veel kilometers.
Onderhoudsintervallen & servicechecks
In tegenstelling tot verbrandingsmotoren heeft een elektrische motorfiets geen olie- of filterwissels aan de aandrijfunit, maar er zijn wel belangrijke onderhouds- en veiligheidsaspecten:
Periodieke inspectie: Bodemcontrole, elektronica check, MBB-Logs-diagnose en algemene veiligheid, typisch éénmaal per jaar of ca. 10.000 km.
Remsysteem: Controle van remblokken, schijven en remvloeistof (zie hieronder specifiek onderdeel over remvloeistof).
Batterij & BMS: Controle van staat-van-gezondheid, cell balans en software-updates zijn belangrijk voor actieradius en levensduur.
Banden & ophanging: Regelmatige controle van profieldiepte en spanning, vooral bij sportief of off-road gebruik.
Specifieke onderhoudsdelen
Remvloeistof vervangen: Net als bij andere motorfietsen dient remvloeistof periodiek vervangen te worden, idealiter elk 2-3 jaar, om oxidatie en vervuiling te voorkomen.
Remklauw ultrasoon reinigen: Vuil, roet en remstof hopen zich op in remklauwen, wat op den duur de zuigers kan blokkeren; ultrasonische reiniging is effectief om dit vroegtijdig te verhelpen.
Riem-/belt-inspectie & spanning: De aandrijving van Zero werkt met een riem of ketting; correcte spanning en staat behoeven controle, en soms vervanging bij slijtage.
Dagelijkse checks & preventief onderhoud
Naast de werkplaatsservice zijn er eenvoudige checks die je regelmatig kunt uitvoeren:
Remmen, banden en verlichting visueel controleren.
Batterijlaadniveau en laadstatus controleren voor langere ritten.
Controle van snelbinders, spiegelpositie en stuurinrichting vóór elke rit.
Veelgestelde vragen — ZERO service
Hoe vaak moet ik mijn Zero naar onderhoud brengen?
Wij raden aan je Zero minstens 1x per jaar of rond elke ±10.000 km te laten controleren bij onze werkplaats — dit houdt je accu, remmen en elektronica in topconditie.
Is onderhoud bij een dealer noodzakelijk?
Voor het behoud van garantie en correcte diagnose gebruikt ZERO dealers gespecialiseerde software en apparatuur. Wij kunnen deze service vakkundig uitvoeren.